2009-2012
Karl Hedin Sågverk Karbenning
Maskinsäkerhet för såglinje.
Under 2009 påbörjades arbetet med att uppdatera maskinsäkerheten på såglinjen.
Styrningsmässigt uppdaterades cpu till en Siemens S7-400 med failsafe inbyggt. Ett nytt apparatskåp byggdes för att placera felsäkra expansionsreläer i för uppbrytning av motordrifter. Tre Felsäkra ASI masters placerades ut i anläggningen i tre nya apparatskåp för att samla in felsäkra grindbrytare och ljusbommar. Anläggningen delades in 16 säkerhetszoner med respektive uppbrytningar.
Elkonstruktionen gjordes av EMJI och drifttagningarna skedde sedan i tre etapper.
Maskinsäkerhet för råsortering.
Under 2010 påbörjades arbetet med att uppdatera maskinsäkerheten på råsorteringen.
Befintlig PLC behölls men kompletterades med elva Jokab Safetys felsäkra Pluto PLC. Tre av dessa var av modell B42 ASI, det vill säga felsäkra ASI masters. Grindar och ljusskydd anslöts sedan till respektive ASI-bus. De felsäkra plc-systemen byggdes in i befintliga elskåp, där de sedan bröt upp befintliga motorkretsar.
Elskåpen kompletterades även med nya kontaktorer för att uppfylla kravet med dubbla brytpunkter.
Plutosystemen kommunicerar sedan via en Can-bus mellan varandra och med den ordinarie PLC:n.
Till det installerades även en Profibus till Can-bus Gateway och ett Citectsystem där säkerhetslayouter sedan presenterade statusen för respektive grind på tre skärmar placerade på olika platser i anläggningen.
Maskinsäkerhet för Justerverk.
Under 2011 påbörjades arbetet med att uppdatera maskinsäkerheten på justerverket.
Befintlig PLC behölls men kompletterades med tio Jokab Safetys felsäkra Pluto PLC. Fyra av dessa var av modell B42 ASI, det vill säga felsäkra ASI masters. Grindar och ljusskydd anslöts sedan till respektive ASI-bus. De felsäkra plc-systemen byggdes in i befintliga elskåp, där de sedan bröt upp befintliga motorkretsar.
Elskåpen kompletterades även med nya kontaktorer för att uppfylla kravet med dubbla brytpunkter.
Plutosystemen kommunicerar sedan via en Can-bus mellan varandra och med den ordinarie PLC:n.
Till detta installerades även en Profibus till Can-bus Gateway och ett Citect system där säkerhetslayouter sedan presenterade statusen för respektive grind på fyra skärmar placerade på olika platser i anläggninge.